Index očekávání firem

Většina podnikatelů neví o evropské povinnosti ochrany osobních dat

Více než polovina podnikatelů (konkrétně 57 %) z řad živnostníků a malých a středních firem zatím nezaregistrovala novou celoevropskou zákonnou povinnost bránit únikům osobních údajů zaměstnanců a klientů (General Data Protection Regulation, GDPR). Vyplývá to ze zjištění ČSOB v rámci Indexu očekávání firem věnovanému indikativnímu oboru tentokrát na téma informační bezpečnost.

„Malí a střední podnikatelé a živnostníci by rozhodně neměli oblast kybernetické bezpečnosti podceňovat, neboť vážné ohrožení může přijít kdykoliv. K častým druhům internetového útoku patří tzv. phishing, kdy se podvodníci snaží získat přístupové údaje k firemním účtům. Tyto způsoby jsou obtížně odhalitelné, neboť podvodné e-maily vypadají důvěryhodně,“ říká Petr Manda, výkonný ředitel Firemního bankovnictví ČSOB.

Podle statistik se počet kybernetických útoků neustále prudce zvyšuje. Necelé dvě třetiny "kyberútoků" jsou zločinného charakteru – snaží se z koncových uživatelů internetu vytáhnout co nejvíce peněz či z firem ukrást data k další monetizaci.

Právě nová nařízení v oblasti bezpečnosti a aktuální ohrožení vedou podnikatele a firmy k zamyšlení nad odolností a připraveností. „Pokud se lidé dozvídají, jaké významné firmy a organizace byly napadené, tak na to reagují. Minimálně se bojí. Dokud se jim něco nestane, doufají, že se jich hrozba netýká. Pak jsou ale ochotni do bezpečnosti investovat,“ popisuje ředitel neratovické firmy Foxtel Tibor Komár.

img

Zdaleka nejrozšířenějším stávajícím způsobem ochrany dat je u podnikatelů a firem z 85 % antivirové zabezpečení. K anonymizaci dat pak přistupuje téměř třetina účastníků šetření. Desetina dotazovaných používá šifrovací programy.

„Vždy je dobré kombinovat více způsobů ochrany dat a rovněž zabezpečení obměňovat. Jiný je samozřejmě ideální způsob ochrany dat u zaměstnanců a jiný u klientů. Každopádně je nutné obrátit se na specialisty a nespoléhat se na vlastní síly nebo na software, který nám zdarma odněkud dodali naši známí,“ uvedl Petr Manda, výkonný ředitel Firemního bankovnictví ČSOB.

Více než tři čtvrtiny (konkrétně 78 %) podnikatelů předpokládají, že by se náklady na budoucí opatření GDPR měly pohybovat maximálně do 50 tisíc korun. Pouhá čtyři procenta dotazovaných se domnívají, že je nové zákonné opatření přijde na víc peněz.

Obecným nařízením GDPR zavádí evropská legislativa pro společnosti komplexní povinnosti, které se týkají ochrany osobních dat uživatelů. V platnost vstoupí 25. května 2018.

Přidejte komentář

(*) povinné pole

Odeslat známému

Vaše jméno (vyžadováno)

Váš email (vyžadováno)

Odeslat na email (vyžadováno)

captcha

×