Index očekávání firem

Na horách chybí silnější podpora cestovního ruchu

Horská střediska by uvítala silnější pomoc v oblasti turistiky ze strany státu, v prvé řadě legislativu upravující podporu cestovního ruchu. Rozvoj lyžařských center rovněž brzdí přílišná byrokracie nebo nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců, vyplývá z oborové analýzy v rámci Indexu očekávání firem ČSOB.

„V tuto chvíli je největším problémem chybějící zákon na podporu cestovního ruchu, který je v zahraničí běžný,“ říká Zina Plchová ze SkiResortu Černá Hora – Pec. „Nejvíce nám v současné době komplikuje rozvoj složitá nebo nevstřícná a vůbec chybějící legislativa v oblasti podpory cestovního ruchu obecně,“ přidává se Martin Palán, ředitel pro obchod a rozvoj Sněžník.

Stát podle Ziny Plchové prostřednictvím svých organizací umožňuje uzavřít nájemní smlouvy na pozemky jen na osm let, což je z hlediska dlouhodobých investic nepříjemné. „Nájmy na dobu delší podléhají schválení ministerstva financí, v našem případě ještě po předchozím projednání na ministerstvu životního prostředí. To v současně době ztěžuje plánování jakýchkoliv dlouhodobých rozvojových projektů,“ uvedla.

Nadmořskou výšku ani počty kilometrů sjezdovek díky geografické poloze nezměníme, ale službami, jejich rozsahem a kvalitou služeb již jsme na srovnatelné úrovni.

Podle Petra Mandy, výkonného ředitele Firemního bankovnictví ČSOB, je u malých a středních podnikatelů návratnost investice klíčovým faktorem, když zvažují další růst. „Zejména s ohledem na charakter podnikání v horských střediscích a vysokých nárocích na těžkou techniku, která stojí desítky milionů korun, je potřeba uvažovat o návratnosti v horizontu například deseti let. Je proto dobré, aby legislativní podmínky umožňovaly takové podnikání vůbec rozvíjet.“

Čtyři pětiny z provozovatelů horských center uvedly, že do rozvoje svého podnikání v letošní sezóně investovaly, což postupně vede k tomu, že se stávají stále více konkurenceschopní se zahraničím. „Nadmořskou výšku ani počty kilometrů sjezdovek díky geografické poloze nezměníme, ale službami, jejich rozsahem a kvalitou služeb již jsme na srovnatelné úrovni,“ poukázal Martin Palán.

Mezi projekty patří nové lanovky ve Špindlerově Mlýně, ve SkiResortu Černá hora-Pec, v Deštném nebo v Jeseníkách. Areály opět hlásí modernizaci svých zasněžovacích systémů. Pokračuje také modernizace související infrastruktury – zejména budování a rozšiřování parkovišť, zvyšování bezpečnosti na sjezdovkách nebo i vylepšení v provozu skibusové dopravy. Horská střediska zlepšují nabídku i v gastronomii. Renovují restaurace a rozšiřují stávající nabídku, například na Monínci nebo v Bublavě. Navíc si lyžaři mohou užít i občerstvení na sjezdovkách díky rostoucímu počtu Aprés ski barů. Na nové se mohou těšit například ve Špindlerově Mlýně.

V rámci pravidelného reprezentativního šetření ČSOB – Index očekávání firem, které od roku 2013 monitoruje sentiment a očekávání malých a středních firem včetně živnostníků, je sledována také situace ve vybraných indikativních odvětvích nebo oblastech. V rámci již osmnácté vlny šetření byla pozornost zaměřena na horská střediska. Součástí byl i exkluzivní průzkum mezi malými a středními podnikateli.

Přidejte komentář

(*) povinné pole

Odeslat známému

Vaše jméno (vyžadováno)

Váš email (vyžadováno)

Odeslat na email (vyžadováno)

captcha

×