Index očekávání firem

Firmy nechtějí zdražovat, rostoucí náklady berou na sebe

Malé a střední podniky se bojí zdražování. Podnikatelé, kteří plánují zvyšovat ceny výrobků nebo služeb, uvedli, že navýšení se bude s největší pravděpodobností pohybovat v rozmezí deset až patnáct procent, zjistil pravidelný průzkum ČSOB Index očekávání firem.

Sice jim teď rychle rostou náklady, většina firem je však zatím z velké části bere na sebe. Jen necelá třetina menších podnikatelů hodlá v nejbližší době zvyšovat ceny svých výrobků či služeb. Každý pátý tak hodlá učinit ještě do konce prosince a každý desátý vyčká na příchod nového roku.

Řada firem zvedla ceny už během prvního pololetí. „Protože jsme ke zvýšení cen našich výrobků a služeb přistoupili již letos v březnu, tak do konce roku žádné další navyšování cen neplánujeme,“ říká například ředitel lindavské sklárny Lasvit Ajeto Jaroslav Turnhöfer.

Jinde by ke zdražení přistoupili pouze v případě skokového růstu nákladů. „Zvýšení cen a hodinových sazeb by přišlo do úvahy pouze při dalším razantním zvýšení minimální mzdy,“ dodává šéf třebíčského výrobce lehkých kovových konstrukcí Alfeko Libor Wurm.

Průzkum naznačuje, že cenový růst ve zbytku roku bude častěji důsledkem rostoucích výrobních nákladů ve firmách než přebytku štědrých klientů, kteří ochotně provětrají nadité šrajtofle,“ říká hlavní ekonom ČSOB Martin Kupka.

Zvýšení vlastní marže přiznává jako důvod zvýšení cen polovina podnikatelů. A to přestože díky rostoucím mzdám se kupní síla Čechů zvedá. Jenže jak připomíná Kupka, tuzemští spotřebitelé jsou – a zřejmě ještě budou – velmi citliví na cenu nabízeného zboží. „Maloobchodní prodej je v Česku vnímán jako silně konkurenční odvětví, kde při jednostranném navyšování marže reálně hrozí ztráta loajality klientů,“ říká Kupka.

Navíc zhruba od poloviny roku 2016 zpomaluje tempo růstu maloobchodních prodejů. „Není proto divu, že navzdory pokračujícímu rychlému vzestupu výše průměrné mzdy jsou české podniky, co se týče zvyšování cen, ve druhém pololetí tohoto roku zdrženlivé,“ dodává Kupka.

Přidejte komentář

(*) povinné pole

Odeslat známému

Vaše jméno (vyžadováno)

Váš email (vyžadováno)

Odeslat na email (vyžadováno)

captcha

×