Index očekávání firem

Zájem Čechů o tuzemská vína stoupá. Podmínkou je ale nízká cena

 

Ještě donedávna kupovali Češi hlavně zahraniční vína, protože jim nabízela lepší poměr mezi cenou a kvalitou. Tuzemští producenti však hlásí obrat. Po jejich vínech je stále větší poptávka, byť je zájem hlavně o ta levnější. O budoucnost svého oboru vinaři obavy nemají. Jejich optimismus ale narušuje černý trh se sudovými víny, respektive nedokonalá legislativa, což podnikatelé považují za jednu z největších překážek úspěšného rozvoje jejich byznysu.

Podle Vinařského fondu vypijí Češi za rok 20,1 litrů vína na osobu, zatímco v Evropě se vypije průměrně 36 litrů. Ačkoliv za Evropou stále výrazně zaostáváme, spotřeba vína se v tuzemsku zvětšuje. Roste i spotřeba vín domácí produkce. Čeští vinaři však jedním dechem dodávají, že zákazníky zajímá hlavně nízká cena. „Dnes chce zákazník moravská vína, ale levná, bílá a sladká,“ stručně shrnuje trend Ladislava Antálková, zástupkyně obchodního ředitele společnosti Vinium.

Pomalu však přibývá i lidí, kteří hledají zejména kvalitu. Jsou sice stále v menšině, ale zato se jedná o loajální zákazníky, které neodradí ani propady ve vývoji ekonomiky, ani vyšší cena vín. Určité procento zákazníků, kteří pijí víno v cenové hladině sto padesát korun, nepřejdou k horším vínům, ani když bude stát 180 korun. Jsou zvyklí na svůj standard a měnit ho nebudou, ale je to zatím jen malé procento,“ říká Tomáš Klumpar z firmy VinaCZ. Majitel firmy Foltýn Wine Marek Foltýn k rozhodování zákazníka o výběru vína vysvětluje: „Ochota zaplatit vyšší částku pak většinou souvisí s vinařskými zkušenostmi konzumenta. Vinařský matador je ochoten zaplatit za zajímavou láhev více. Ale stále si to zákazníci dvakrát rozmyslí, než dražší víno koupí.“

O tom, jak se vinařům bude dařit v budoucnu, ale nerozhoduje jen chování spotřebitelů. Významně je ovlivňuje také legislativa. Podnikatelé tak bedlivě sledují připravované změny v zákoně o vinohradnictví a vinařství. Zajímá je hlavně, jak se zákon vypořádá s dovozem a pančováním sudových vín. Stále se rozšiřují nelegální dovozy a jejich prodej pod hlavičkou domácích vín. Věřím, že pomocí zákonů a hlavně jejich vymahatelnosti dojde k jasnému oddělení domácí produkce od dovozu, a to hlavně v oblasti levných vín. Tím budeme moci přesně deklarovat domácí produkci a její postavení na trhu včetně ceny.“ říká Michal Mlejnek z Vinařství Gotberg.

Celkově jsou vinaři ve výhledech do budoucna optimističtí. A není to jen vírou v pokračující růst spotřeby domácích vín, který souvisí s jejich zvyšující se kvalitou. David Chrápek z Mikrosvínu k tomu uvádí: „Já to vidím pozitivně, spousta vinařství má zajímavé investory. Investují do vinic, investují do výrobních technologií, takže každoročně vzniká nějaké vinařství, které je kvalitativně velmi zajímavé."

Jak vaše podnikání ovlivnila poslední ekonomická krize?

img

 

„V roce 2009 a 2010 byla krize poznat tím, že zákazníci začali být více opatrní. U privátních klientů jsem to nepocítil, ale u nákupů firem, které dávají víno jako dárek, tam jsem cítil opatrnost, šetřily.“

David Chrápek, ředitel obchodu, Vinařství Mikrosvín Mikulov a.s.

 

Ekonomická krize se u zákazníků samozřejmě projevila. Nejvíce patrná byla u korporátních klientů. Rozpočty na marketing, tedy v tomto případě většinou dárky, byly velmi razantně sníženy u většiny našich klientů. Privátní klienti a koncoví zákazníci se zase začali ve velké míře orientovat na vína se správným poměrem ceny a kvality. A tento trend trvá dodnes.

Marek Foltýn, majitel, Foltýn Wine, spol. s r.o.

 

Já jsem krizi nijak nepocítil, indikátorem jsou pouze Vánoce. Když firmy kupují vánoční dárky, tak se jim daří.“

Petr Čech, majitel, Vinařství Čech, spol. s r.o.

 

Řekl bych, že krize nás zasáhla minimálně. Vzhledem k tomu, že jsme relativně mladá firma, 10 let na trhu, každoročně rosteme o nějakých 15 až 25 %, takže my jsme bez nějakých zásadnějších výkyvů směrem nahoru či dolů.

Daniel Smola, marketingový a obchodní ředitel, Vinařství Lahofer, a.s.

Odeslat známému

Vaše jméno (vyžadováno)

Váš email (vyžadováno)

Odeslat na email (vyžadováno)

captcha

×