Index očekávání firem

Do podnikání se lidé pouštějí kvůli nezávislosti i uplatnění nápadů

Polovina majitelů malých a středních firem a živnostníků v České republice začala podnikat kvůli tomu, aby získala vlastní nezávislost. Dalšími hlavními důvody byly snaha vydělat si více než v zaměstnání, zajímavý nápad nebo výpověď z práce. Vyplynulo to z exkluzivního průzkumu ČSOB k 30 letům svobody v podnikání. 

„Malé a střední firmy jsou nejen páteří české ekonomiky, ale i svobodným a inspirativním prostředím, ve kterém se úspěšné nápady a inovace ihned převádějí do praxe. Vždyť takřka čtvrtina dotazovaných začala podnikat, protože měla zajímavý nápad nebo unikátní expertízu,“ poukázal Petr Manda, výkonný ředitel Firemního bankovnictví ČSOB.

Průzkum odhalil i rozdíly mezi firmami v ČR a na Slovensku. Zatímco v Česku se firmy při rozjezdu nejvíce potýkaly s administrativou a náborem zaměstnanců, u východních sousedů to bylo zajištění financování a získávání prvních klientů. „K obtížnější akvizici nových zaměstnanců v Česku, tehdy jako dnes, přispívá dlouhodobě napjatější situace na českém pracovním trhu,“ podotkl hlavní ekonom ČSOB Martin Kupka.

„Tu pravdepodobne prevládli momentálne potreby. Väčšie rozdiely medzi krajinami však podľa mňa nie sú. Vzhľadom na silnú konkurenciu je získavanie klientov náročné. Malé firmy bez skúseností môžu vynaložiť viac úsilia pri získavaní financovania, ale v prípade úspechu môžu využiť jedny z najnižších sadzieb v Eurozóne. Aj na Slovensku však firmy trápi nedostatok pracovníkov a zložitá administratíva, podobne ako v Čechách,“ mínil analytik slovenské ČSOB Marek Gábriš.

Ve většině odpovědí se podnikatelé obou zemí shodovali. Třetina z nich například uvedla, že klíčový je pro ně spokojený zákazník. Čeští a slovenští podnikatelé se také nelišili v pohledu na to, kdy se jim nejlépe dařilo. Jasně si notovali, že tomu tak bylo až po zaběhnutí podnikání. Hned jako druhý v pořadí se ale umístil letošní rok, který označilo za svůj dosud nejúspěšnější přes 29 procent českých podnikatelů a pětina představitelů firem ze Slovenska.

Průzkum v obou zemích také potvrdil, že více než polovině firem chyběly při rozjezdu peníze. Musely si proto vypomáhat úvěrem, půjčkami nebo dotacemi. „Naší strategií je být firmám dlouhodobým partnerem, který jim dokáže pomoci v každé fázi jejich životního cyklu,“ poznamenal Petr Manda.

Průzkum k 30 letům svobody v podnikání se uskutečnil v Česku i na Slovensku v rámci pravidelného šetření Index očekávání firem. Více než polovina českých firem oslovených v průzkumu působí na trhu přes 20 let a třetina dokonce nejméně 25 let.

1 komentář

  • Scott 30.4.2020

    Dobrý den, dobré ráno, pokud máte naléhavou půjčku, musíte splatit své dluhy nebo potřebujete další kapitál ke zlepšení svého podnikání? Půjčujeme peníze lidem, kteří potřebují finanční podporu.

    Máte-li zájem, neváhejte nás kontaktovat ohledně následujících informací. E-mail: scotlicon121@gmail.com nebo WhatsApp; +17135876055

Přidejte komentář

(*) povinné pole

Odeslat známému

Vaše jméno (vyžadováno)

Váš email (vyžadováno)

Odeslat na email (vyžadováno)

captcha

×