Index očekávání firem

Český trh s auty čeká příznivý rok

Očekávání českých prodejců automobilů navazuje na optimismus z loňského roku. To potvrdily výsledky šetření Indexu očekávání firem. V posledních letech zaznamenal prodej nových osobních automobilů nárůst až o 20 %, což dokládá 231 tisíc prodaných automobilů.

Vývoj trhu v minulých letech ovlivnila ekonomická krize. „Propad nastal především u lehkých užitkových vozů, které kupují firemní zákazníci. V roce 2009 prodej skokově klesl z téměř 60 tisíc automobilů na zhruba třetinovou úroveň.

img

V současné situaci růstu máme už naštěstí mnohem příjemnější starosti,“ komentuje ekonomický vývoj Petr Manda, výkonný ředitel Firemního bankovnictví ČSOB. Pozitivní trend potvrzuje i vyjádření zástupce největšího tuzemského prodejce: „V roce 2014 jsme umístili na český trh přes 58 000 vozů, a v loňském roce dokonce rekordních téměř 74 000 kusů,“ uvádí Vítězslav Pelc, PR manažer ŠKODY AUTO. „Neočekáváme v nejbližší budoucnosti výrazné výkyvy. Výsledky letošního roku by měly zhruba kopírovat ty loňské,“ dodává Pelc.

Opatrnější očekávání mají další odborníci. „Nárůsty jsou pozoruhodné. Počítáme, že tomu tak bude, ne sice už v tak vysokém procentním nárůstu, i v roce 2016. Další vývoj však souvisí nejen s tím, jak je v Česku, ale co se všechno může stát,“ upozorňuje Josef Lhoták, prezident Svazu prodejců a opravářů motorových vozidel České republiky. „Z hlediska prodejů očekáváme v nejbližší době stabilní automobilový trh s mírným nárůstem kolem 5 až 8 %. Ovšem i toto je relativní a ovlivněno kurzem české koruny vůči euru,“ doplňuje Radka Matthey za Peugeot.

V minulých letech byl vývoj trhu poznamenán ekonomickou krizí. „Propad nastal především u lehkých užitkových vozů, které kupují firemní zákazníci. V roce 2009 prodej skokově klesl z téměř 60 tisíc automobilů na zhruba třetinovou úroveň,“ upřesňuje Petr Manda, výkonný ředitel Firemního bankovnictví ČSOB. Reakce zákazníků na ekonomickou situaci je jednoduchá – naplánovaná koupě se dá relativně snadno odložit na pozdější dobu. „Nejspolehlivějším indikátorem je chování firemních klientů. Začne-li klesat jejich poptávka, pokles u soukromých zákazníků rychle následuje, a platí to pochopitelně i při růstu. Prodej užitkových vozů tedy reaguje nejcitlivěji. U osobních vozů se v krizi zákazníci spíše přiklánějí k praktickým, rodinným vozům, u kterých rostou prodeje na úkor luxusních a malých vozů,“ dodává Radka Matthey.

Reakce zákazníků na ekonomickou situaci je jednoduchá – naplánovaná koupě se dá relativně snadno odložit na pozdější dobu. „Nejspolehlivějším indikátorem je chování firemních klientů. Začne-li klesat jejich poptávka, pokles u soukromých zákazníků rychle následuje a platí to pochopitelně i při růstu. Prodej užitkových vozů tedy reaguje nejcitlivěji. V krizi u osobních vozů se zákazníci spíše přiklánějí k praktickým, rodinným vozům, u kterých rostou prodeje na úkor luxusních a malých vozů,“ dodává Radka Matthey.

img

Oslabení kupní síly způsobené ekonomickou krizí zaznamenalo zajímavý vývoj. Do roku 2008 se prodávalo více ojetých než nových osobních automobilů. To se v roce 2009 změnilo, a i přes pozvolný nárůst prodejů ojetin se do současnosti prodává stále více nových vozů. „Zdá se, že část zákazníků začala v období krize dávat přednost novým osobním vozům před ojetými. Hlavní důvodem byl bezpochyby značný propad ceny právě u nových aut. Proto nedošlo k výraznému poklesu prodejů, ale počty těchto vozů jen stagnovaly,“ vysvětluje Manda.

Přidejte komentář

(*) povinné pole

Odeslat známému

Vaše jméno (vyžadováno)

Váš email (vyžadováno)

Odeslat na email (vyžadováno)

captcha

×