Index očekávání firem

Lidé se za námi vracejí, i když bezlepkovou dietu nepotřebují

S výrobou potravin bez lepku začali manželé Martina a Jaroslav Kotasovi před více než dvěma lety. A úspěšně. Výroba se postupně rozrostla natolik, že už se nevešla do malé provozovny v Novém Jičíně. Díky projektu ČSOB Hledá se obchod se Bezlepík přestěhoval do centra města a jeho tržby i výroba dál raketově stoupají. Jejich bezlepkové pekařství, cukrářství a jídelnu přitom nenavštěvují jen ti, kdo potřebují bezlepkovou dietu. Vracejí se lidé, kteří mají rádi kvalitu a příjemnou obsluhu.Kotasovi_01_idnes_630x360px

Na trhu jste přibližně dva roky. Loni jste se chystali rozšiřovat výrobu v Novém Jičíně, měli jste patnáct zaměstnanců, kam jste se za tu dobu dostali?

Díky projektu Hledá se obchod od ČSOB jsme se hodně posunuli. V listopadu loňského roku jsme se přesunuli do nové provozovny v ulici 5. května, která je blíž centra Nového Jičína. Díky bance máme i nové vybavení a nové provozy, výroba se nám tím zvýšila o 40 procent. A také jsme přijali pět nových zaměstnanců, nyní jich tedy máme dvacet.

To zní skoro ideálně, co vám naopak v expanzi nejvíc brání?

Je pro nás těžké utáhnout zdroje financování. Nechceme totiž, aby investice zásadně převyšovaly příjmy, což je logické. Museli jsme ale samozřejmě nakoupit nové stroje do kuchyně i do provozu, nové vozíky, stoly a podobně. Musíme neustále investovat do nových věcí, teď v letním období například do nových chladicích zařízení. A pak čekáme, až se nám ta investice vrátí zpět. To ale není stížnost, to je spíše konstatování. Řešíme výdaje tak, abychom se nedostali do ztráty, a díky vyšší výrobě se nám to daří. Teď jsme na nule a předpokládám, že po prázdninách už budeme v černých číslech.

Letní dovolené váš byznys neohrozí?

Samozřejmě počítáme s nějakým poklesem běžných odběrů, ale my to opět vykompenzujeme letními novinkami. Pro koupaliště, aquaparky a různá sportoviště chystáme lehké bagety, nová chlazená jídla, která vyrábíme už od začátku, a další novinkou bude krájený bezlepkový chléb. Ten chceme do budoucna dodávat i do stánků či bufetů a podobně. V kvalitě párků mají totiž stánkaři poměrně široký výběr, ale co se týče dobrého chleba, je to slabé. My jim tedy chceme nabídnout zdravý, kvalitní krájený chléb, který navíc vydrží.

Jak se vám daří získávat odběratele?

Právě kvalitou. Jejich počet pořád roste, i když se odběratelé mění. Ještě loni na podzim jsme jich měli přibližně osmdesát. Patnáct jich ubylo a pětadvacet přibylo. Jsme tedy na devadesátce a věříme, že po prázdninách se dostaneme na stovku odběratelů. Právě těm novým přizpůsobujeme i výrobu. Od začátku roku máme osm nových pekařských výrobků a čím dál tím víc produkujeme i balených chlazených jídel.

Tušíte, zda vaše produkty kupují více ti, kdo bezlepkovou dietu potřebují, nebo prostě lidé, kterým vyhovuje zdravá strava?

My to můžeme pouze odhadovat, a to třeba díky naší provozovně v Novém Jičíně. Od té doby, co jsme restauraci přesunuli do centra města, zvýšily se nám tržby čtyřikrát. Čtyřikrát větší tržby máme i v obchodě. Ti lidé k nám chodí jíst, protože vědí, jaký máme přístup a jaký důraz dáváme na kvalitu. Chceme, aby se k nám lidé vraceli, proto také víme, že většina z nich chodí na dobré a kvalitní jídlo, za příjemnou obsluhou a vůbec žádnou dietu nepotřebují.

Podnikatelé si dneska hodně stěžují na nedostatek kvalifikovaných lidí, s tím problém nemáte?

V podstatě máme, ale trochu jiný. U nás je problém, abychom naplnili stav, který potřebujeme, a abychom si ty lidi udrželi. V tom nám brání vysoké sociální odvody státu. Je to velice jednoduché. Na každou korunu, kterou chcete svému zaměstnanci přidat, musíte někde vydělat dalších 25 haléřů, tedy čtvrtinu navíc. To by se mělo změnit. Takhle ty odvody pouze sypete do společného pytle a netušíte, co se s těmi penězi děje. My bychom naopak mnohem raději přispívali našim lidem například na důchody. Tohle zkrátka stát dobře nastavené nemá.

Přidejte komentář

(*) povinné pole

Odeslat známému

Vaše jméno (vyžadováno)

Váš email (vyžadováno)

Odeslat na email (vyžadováno)

captcha

×