Index očekávání firem

Kvalitní šperk je bezpečná investice

Alojz Ryšavý„Tehdy to byly hlavně jednoduché prstýnky, které jsme se snažili udat ve velkoobchodech,“ vzpomíná. Majitel luxusního klenotnictví ALO diamonds Alojz Ryšavý začal první šperky prodávat už v roce 1995, tedy ve svých devatenácti letech. Dnes šperky jeho firmy, v níž pracuje přibližně 300 lidí, dobývají svět. Část výroby se soustředí na trh ve Spojených státech, kde ALO otevřelo první dva obchody a chystá se otevřít třetí. Jaký vkus mají zákazníci v Evropě, v USA či v Asii? A jak hýbou s cenami surovin události, jako bylo zvolení Donalda Trumpa?

Jak jste tehdy v roce 1995 s výrobou šperků začínal? 

Těsně po revoluci jsem studoval střední školu klenotnickou v Praze a hned po škole jsem nastoupil do klenotnického družstva. Byl to státní podnik, který ovšem po roce zkrachoval. Pro mě to ale byla skvělá příležitost. Začal jsem vyrábět první šperky s diamanty a strašně se mi to zalíbilo. Tak jsem se po krachu družstva pídil dál po tom, jak v té práci pokračovat. Udělal jsem si živnost, nejdřív jsem měl klenotnický stůl doma, kde jsem dělal první kousky, a když toho bylo víc, tak jsem si pronajal malé prostory, nakoupil základní klenotnické technologie a začal jsem pomalu vyrábět.

Bylo v té době těžké šperky prodat? 

Tehdy jsem šperky dodával hlavně do velkoobchodů v Česku a na Slovensku a snažil se nabízet svou první minikolekci. Někde to vyšlo, jinde chtěli něco jiného, tak jsme vyráběli i na zakázku. Trh byl v polovině 90. let ještě stále hodně konzervativní. Ve všem – v nábytku, ale třeba i v oblečení. My jsme tedy ze začátku nedělali nic složitého, byly to hlavně jednoduché tvary prstenů.

Jak se zákazníci za těch dvacet let, co prodáváte klenoty, změnili?

Samozřejmě že dnes chtějí úplně něco jiného. Kdysi to byly opravdu jednoduché šperky s jedním kamenem, ne moc zdobné a většinou šlo o žluté zlato. O bílém se tehdy ještě moc nevědělo, růžové šlo zase spíše v Rusku. U nás tedy pořád fungovala tradice žlutého zlata a zákazníci se samozřejmě na šperky s pravými kameny dívali s velkým respektem. Tehdy si ještě všichni mysleli, že diamantové šperky jsou jenom pro bohaté, pro milionáře a miliardáře. Přitom dneska už pořídíte diamantový prstýnek za pár tisíc korun. Dnes jsme úplně jinde i v jiných ohledech. Lidé vidí šperky po celém světě, vidí je na internetu, takže vědí, co se kde prodává, co je kde k mání a co je moderní. Máme tady také nadnárodní firmy, jako jsou Tiffany nebo Cartier, takže se lidé v Praze mohou jít na šperky těch top špičkových světových firem podívat. Pro nás je ale zásadní, že jsou lidé odvážnější a vzdělanější. Nejhorší zákazníci pro nás jsou totiž ti, kteří se v oboru vůbec nevyznají. Jdou například jen po velikosti šperku a kamenu. Jenže velký šperk neznamená automaticky vysokou cenu, ale hraje tam více parametrů. Zásadní je především kvalita.

ALO_prsten

Mění se i poměr Čechů, kteří diamanty nakupují? 

My prodáváme hlavně Čechům, protože jsme ve velkých nákupních centrech. Cizinců v Česku a na Slovensku, kde máme celkem asi dvacet obchodů, nakupuje asi deset procent. Ale my je dobře známe například ze Spojených států, kde budeme otevírat už třetí obchod.

Jak se mění poptávka po špercích v Americe, Evropě a Asii?

Amerika je spíše na velikost a Evropa je spíše na kvalitu. My i proto ve Spojených státech prodáváme trochu jiné šperky, neprodáváme to, co je většina Američanů zvyklá nakupovat. Snažíme se prosadit spíše designovými věcmi, oslovujeme tedy více lidi, kteří hledají něco speciálního nebo něco ne úplně komerčního. Ale obecně je americký trh stále ještě orientován na velikost šperku. Evropa je naopak dejme tomu z devadesáti procent zaměřená na kvalitu. Evropané jdou raději do menší velikosti kamenu s vyšší kvalitou a v Asii je to podobné jako v Evropě.

Co se týče obchodů v USA nebo nákupů surovin, to jsou ty případy, kdy využíváte služeb banky?

Banka pro nás především obstarává nákup měn a máme samozřejmě i nabídky dalšího financování. Dnes spolupracujeme především s ČSOB, která je naším hlavním partnerem teprve pět měsíců. Předtím jsme byli patnáct let u jiné banky, udělali jsme si ale vlastní tendr, a co se týče podmínek a servisu, tak ČSOB z výběru asi šesti bank vyhrála. Obecně však nijak závislí na bance nejsme. Finančního partnera potřebujeme právě proto, že rosteme, a myslíme si, že se správným přístupem banky se nám poroste lépe a rychleji.

Růst ekonomiky nahrává i růstu investic do věcí s trvalou hodnotou. Jak se to projevuje na vašich obchodech? 

Samozřejmě pozitivně. Máme velký nárůst klientů, které zajímají právě investice do rodinných šperků. Nejde tedy o komerční klenoty za pět až dvacet tisíc, ale třeba o šperky za sto tisíc a výše. Ani nákup šperků třeba za milion není dnes nic neobvyklého. Ten zájem vidíme ale už poslední tři čtyři roky. Lidé chtějí nakoupit nějakou hodnotu, která půjde dál generacemi, bude se dědit v rodině tak, jako to bylo kdysi. I proto jsou lidé do šperku ochotni investovat více peněz. Já jsem přesvědčený, že kvalitní šperk je jednou z mála věcí, která dlouhodobě neklesá na ceně. Roste hodnota samotného šperku, a ještě k tomu roste hodnota kamenů. Takže nejste závislí na kurzových výkyvech a neriskujete jako například u akcií, které jsou závislé na tom, jak se dané firmě zrovna daří. Drahé kameny jsou komodita, která posledních sto let rostla, a nevím, co by se muselo stát, aby se to změnilo. Další důvod, proč kameny stále rostou, je ten, že nejde o nevyčerpatelnou surovinu.

 

Přidejte komentář

(*) povinné pole

Odeslat známému

Vaše jméno (vyžadováno)

Váš email (vyžadováno)

Odeslat na email (vyžadováno)

captcha

×