Index očekávání firem

Jedině dobře informovaný podnikatel může být úspěšný

Jak dát podnikání nový impulz? Zaměstnejte studenty!

Chcete vnést do svého podnikání čerstvý vítr a nevíte kudy kam? Zkuste zaměstnat studenty. Přehlížená pracovní síla dokáže přinést do kanceláře či obchodu novou energii a vám usnadní práci. Přinášíme pět hlavních důvodů, proč se vám zaměstnávání studentů vyplatí. 

1. Chytřejší smlouvy

Stát sice pro zaměstnavatele žádnou přímou daňovou úlevu za zaměstnávání studentů nenabízí, i přesto však ušetřit lze – nepřímo. Navrhněte svým stážistům, aby pracovali třeba na dohodu o provedení práce nebo na dohodu o pracovní činnosti. První jmenovaná se vztahuje na kratší činnosti, kdy student odpracuje maximálně 300 hodin ročně, ale zato má tu výhodu, že se z ní často nemusí odvádět sociální a zdravotní pojištění. Dohoda o pracovní činnosti je omezena 20 hodinami týdně (tedy totéž, co poloviční úvazek) a pojištění se z ní odvádí při odměně vyšší než 3000 Kč. Podrobně jsme obě smlouvy rozebrali zde.

2. Volnější ruce

Vaši kmenoví zaměstnanci vám za přijetí studentů poděkují. Stážisté jim pomohou od části pracovní zátěže, a oni se tak budou moci více soustředit na práci s vyšší přidanou hodnotou. V ideálním případě vytvoří řádní zaměstnanci se studenty efektivní tandem, kdy pro ně student bude připravovat rešerše a další podklady a oba pracovníci se budou přirozeně pracovně posouvat.

3. Dlouhodobá investice

Je zřejmé, že míra nezaměstnanosti je v Česku jedna z nejnižších v celé Evropě, a nic nenasvědčuje tomu, že by se měla brzy zvýšit. Zatímco mzdové náklady rostou a produktivita práce stagnuje, zaměstnavatelé a podnikatelé přebírají vybraný pracovní trh, případně se marně snaží přetáhnout zaměstnance od konkurence. Jednou z možností, jak tuto patovou situaci „hacknout“, je vychovat si zaměstnance už od dob jejich studia. Na přijetí stážistů se proto dívejte jako na dlouhodobou investici, která vám přinese konkurenční výhodu.

4. Nový impulz

Studentská léta patří k tomu nejkreativnějšímu období v životě člověka. A přestože chcete, aby se v práci zejména učili od svých zkušených kolegů, buďte si jistí, že stážisté budou přirozeně chtít přispívat svými neotřelými nápady do chodu firmy; vylepšovat zažité procesy. Studenti jsou navíc často technologicky zdatnější než předchozí generace a bourají ustrnulé a neefektivní pracovní procesy.

5. Studenti se chtějí učit

Studenti často touží po tom, neustále se zlepšovat a s nadšením přijímají všechny příležitosti pro profesní růst. Máte k dispozici různé kurzy pro osobní rozvoj, přebytečné vstupy na zajímavé konference a eventy či tarif na hodiny konverzace v cizím jazyce? Výborně, vaši stážisté za tyto možnosti, jak se posunout dál, budou vděční. A protože budou mít zprvu na starosti nejspíše základní administrativu, budou se rádi vzdělávat v různých oblastech. Vaše firma v nich získá příležitost vychovat si budoucí zaměstnance dle svých představ.

CityZen, vítěz soutěže Rozjezdy

Jsou to ryze česká trička, která Pavel Hrstka, René Němeček a Martin Burkoň pod značkou CityZen vyrábějí. Ale chovají se světově!

Jsou z prodyšných přírodních materiálů, odvádějí pot a na jejich povrchu nezůstávají žádné skvrny. Trojice sympatických podnikatelů zaujala letošní porotu projektu T-Mobile natolik, že získala první místo.

Když už se potkáváme těsně po vašem vítězství v Rozjezdech, pojďme si představit, že je značka CityZen automobil. Jak rychle se rozjela a po jaké trati jede dnes?

Pavel: Nějakou rozehřívací otázku tam nemáte? My jsme všeho ještě plní. Věřili jsme, že jsme dobří, ale že bychom mohli vyhrát, to jsme doufali jen opatrně. Bylo tam hodně dalších zajímavých projektů. Dobře. Tak dejme tomu, že je CityZen auto. Směrem k zákazníkům se rozjelo 1. září 2018, kdy jsme spustili e-shop, který je zatím jediným místem, kde si mohou lidé naše výrobky objednat. Je ale jisté, že přes léto budeme hledat na 95 procent partnery, kteří nám pomohou dostat zboží více na trh jak na úrovni e-shopu, tak na úrovni kamenných prodejen. V tuhle chvíli máme v nabídce pánská trička, během čtrnácti dnů přibudou polokošile. A držíme pořád stejný směr. Vyrábíme v České republice, z přírodních materiálů, „žádná ropa“, jak říkají kluci. Vyrábíme z bavlny, do které jsme v případě polokošil přidali trochu elastanu Lycry, aby to bylo příjemné na nošení, a na léto ještě chystáme hodně vylehčené polokošile, která navíc obsahují bambus. Stejně jako všechny naše výrobky budou s příjemně chladivým efektem.

Martin: Věříme, že se díky soutěži posuneme k zákazníkům rychleji. Dostali jsme spoustu užitečných rad od úspěšných lidí a také zajímavé ceny, které nám pomůžou třeba s marketingem.

Čtěte celý rozhovor se zakladateli CityZen>>>

Proč se zavádějí elektronické neschopenky

Se zrušením karenční doby vzniká zaměstnavatelům povinnost platit zaměstnancům náhradu mzdy už během prvních tří zameškaných směn kvůli pracovní neschopnosti, a proto potřebují do jednoho až dvou dnů zjistit, že je jejich zaměstnanec na nemocenské. 

Současný systém tak rychlou kontrolu neumožňuje, a proto vznikla elektronická neschopenka. Zjistěte, jaké pravomoci a kompenzace jsou s ní spojené.

Zavádění e-neschopenek je stále v procesu

E-neschopenky a zrušení karenční doby měly být uvedeny do praxe 1. července 2019, ale kvůli náročným přípravám technického řešení, připomínkám zaměstnavatelů a lékařů, se novela vrátila k projednání do Poslanecké sněmovny. Ta se přiklonila k zavedení až od příštího roku. Další změny nejsou vyloučené. Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a žádná novinka vám neunikne.

Co jsou elektronické neschopenky a proč se zavádějí

Zavedení elektronických neschopenek neboli e-neschopenek je opatření, které se pojí se zrušením karenční doby, kdy byl zaměstnanec na nemocenské bez nároku na náhradu mzdy. Aby nedošlo ke zneužívání možnosti jít na krátkodobou placenou nemocenskou, museli zákonodárci přijít s ochranným opatřením, tedy s elektronickou neschopenkou, díky níž si zaměstnavatel rychle on-line zjistí, jestli je jeho zaměstnanec na nemocenské.

Více k tématu.

Přidejte komentář

(*) povinné pole

Odeslat známému

Vaše jméno (vyžadováno)

Váš email (vyžadováno)

Odeslat na email (vyžadováno)

captcha

×