Index očekávání firem

Jedině dobře informovaný podnikatel může být úspěšný

Nejdůležitější legislativní změny v roce 2020

Zákonodárci si pro rok 2020 připravili několik změn, které zasáhnou velkou část podnikatelů. Vzali na paškál daň z tabáku, alkoholu a hazardu nebo uvedení třetí a čtvrté. vlny elektronické evidence tržeb (EET) do života. Nenechte se jimi překvapit a seznamte se s tím nejdůležitějším.

Od 1. ledna 2020 se zvyšuje zdanění tabákových výrobků, tvrdého alkoholu a hazardu. Vláda chce tímto krokem snížit konzumaci tabáku a alkoholu, omezit hazard a zároveň získat více peněz do státního rozpočtu. Daň za provozování kurzových sázek, totalizátorových her, tombol a malých turnajů se zvedá z původních 23 na 25 procent. Daň z loterií, živých her a binga se zvyšuje z 23 na 30 procent. U hracích automatů zůstane stávající 35procentní sazba. Nově budou zdanění podléhat také čisté příjmy hazardních her přesahující 100 000 korun. Vyšší je rovněž spotřební daň z lihu. Cena půl litru 40procentního alkoholu se zvedá z 57 na 64,50 korun. Spotřební daň z cigaret vzroste o tři procentní body na 30 procent. O deset procent se zvýší také spotřební daň u doutníků, tabáku ke kouření, surového tabáku a u zahřívaných tabákových výrobků.

Pojišťovny si musí povinně vytvářet finanční rezervy pro každou ze svých činností, aby v případě katastrofy, kvůli níž se pojistníci pojišťují, měly z čeho čerpat. V současném systému si do nich mohou pojišťovny zahrnout i položky, které tam být nutně nemusí, a sníží si tak daňový základ. Se záměrným nadhodnocováním skoncuje od 1. ledna 2020 změna metodiky vytváření technických rezerv, která je určující pro stanovení výše daňové uznatelnosti. Rezervy budou nově vázány na objektivnější pravidla evropské směrnice Solvency II, podle níž jsou daňově uznatelné jen skutečně vzniklé výdaje.

Do konce roku 2021 bude přechodná doba, v níž bude platit stávající osvobození podle zákona o dani z nemovitých věcí. Plátci daně budou mít dva roky na to, aby si nechali krajinné prvky na svých pozemcích zapsat do evidence ekologicky významných prvků. Daň z nemovitých věcí patří mezi majetkové daně. Odvádí se z vlastnictví nemovité věci jednou za kalendářní rok. Výnos daně přísluší místně příslušné obci.

Novela daňového řádu přinese v roce 2020 administrativní zjednodušení daňových povinností. A to díky on-line finančního úřadu MOJE daně, který má být rozšířením současné daňové informační schránky. Stát chce k využívání nových služeb poplatníky motivovat pomocí benefitů, a ne je penalizovat za jejich nevyužití. Když podáte daňové přiznání elektronicky, prodlouží se vám podací lhůta o jeden měsíc. A v případě, že vám vznikne nárok na přeplatek na dani, dostanete ho dřív než ti, kteří službu nevyužili. On-line finanční úřad se bude spouštět v posledním čtvrtletí 2020.

Třetí a čtvrtá vlna EET měla podle původního plánu začít platit už v roce 2018, ale díky rozhodnutí Ústavního soudu se původní zákon dočkal novelizace a odložení až na květen 2020. Týká se účetních, veterinářů, právníků, lékařů, řemeslníků, podnikatelů v oblasti financí, osobních služeb, vzdělávání, zemědělství, stavebnictví, dopravy a servisu motorových vozidel. EET se tedy od května roku 2020 dotkne všech podnikatelů, kteří přijímají hotovost, šeky či směnky. Více na odkazu.

Banka jako součást účetního systému firmy

Business Connector od ČSOB je systém pro automatickou výměnu dat mezi bankou a firemním účetnictvím poskytovaný zdarma. Umožní napojení vašeho účetního programu a může tak za vás vyřizovat obrovské množství rutinních činností.

Ráno si zapnete počítač a veškeré dokumenty už máte nahrané v systému. Zaplacení skupin faktur v dávkách zařídíte jedním klikem, stejně jednoduše se nastaví i zafixování výhodného devizového kurzu. Funguje to trochu podobně jako datová schránka, jen intuitivněji. Včetně podávání dokumentů, podepisování smluv a zařizování veškerého chodu firmy. Systém ČSOB CEB zároveň funguje jako váš zabezpečený elektronický archiv. Konečně tedy můžete mít opravdu bezpapírovou kancelář, a právě jste udělali další krok pro nástup umělé inteligence přímo do vašeho podnikového systému.

Umožňuje to propojit ERP a účetní systémy, jako je třeba SAP. Účetní zpracování se pak dělá způsobem machine-to-machine (M2M), tedy na základě dávkové komunikace mezi stroji. Pokud dojde k importu transakčních požadavků do bankovnictví, jeden nebo více uživatelů je může elektronicky schválit. Také můžete některé operace rovnou podepsat svým certifikátem a pak k jejich provádění dojde už zcela automaticky.

Business Connector je součástí celé komplexní služby ČSOB CEB (bankovnictví pro firmy a podnikatele). Tu můžete používat i bez propojování systémů. Máte na to k dispozici i mobilní aplikaci ČSOB CEB Mobile. Více odkazu.

Pálení je rodinné dědictví

Ve Zlíně stojí rodinná pálenice tak dobrá, a tak exkluzivní, že její slivovici najdete v Praze v těch nejlepších restauracích. Třeba v síti Ambiente, v Café Imperial nebo v baru Bugsy’s.

Za každoročním obřadem jejího vzniku stojí rodinný trojlístek: otec Radek Navrátil a jeho synové David a Adam. Dohromady čtvrtá a pátá generace palírníků. Jejich rodina pálí bez přerušení již 97 let, a jsou tak na svou značku Navrátilova slivovica právem hrdí.

Začněme tím nejdůležitějším. Jaká byla letos úroda ovoce?

Radek Navrátil: Bohužel se nezopakoval loňský rok, kdy bylo švestek až moc. Ale taková úroda je tak jednou za deset let. Letos je jich naopak hrozně málo. My ale vyrábíme slivovici v tak omezeném množství, že nám to stačí.

U vás doma se slivovice pálí už od roku 1922, jste čtvrtá a pátá generace rodu palírníků. Jak vás před čtyřmi lety napadlo jít s vlastní značkou na trh?

Adam Navrátil: S bratrem jsme oba vystudovali hotelovou školu, takže máme se slivovicí zkušenosti z řady restaurací a barů. A zkrátka nám ta, kterou všude nabízeli, nechutnala. Nebylo to ono. A tak jsme si řekli, že bychom chtěli představit tu naši, která se u nás stejným způsobem pálí už tak dlouho, a věříme, že ji umíme udělat opravdu dobře.

Radek: Pálení je naše rodinné dědictví. Já sám pálím už skoro 40 let, do pálenice jsem chodil už jako dítě. Pak nám soudruzi pálenici v padesátém roce znárodnili a mohli jsme se s otcem pálení věnovat jen na částečný úvazek, ale tradici jsme nikdy nepřerušili. Po revoluci jsme ji pak odkoupili zpátky, a když potom otec zemřel, roky jsem pálil sám. Mezitím mi ale dorostli synové. Nejdřív se zapojil mladší David, Adama to po škole táhlo do světa, ale pak taky zakotvil u nás.

Kdo z vás s nápadem udělat z vaší slivovice byznys přišel a kdy to bylo?

David Navrátil: Nahlas to vyslovil bratr Adam v roce 2015, ale tu myšlenku jsme v sobě nosili všichni.

Jak se byznysu zpočátku dařilo?

Adam: První rok jsme moc nevěděli, do čeho se pouštíme. Prostě jsme si řekli, že zkusíme vyrobit určité množství, a vyšlo nám to na necelých 1200 lahví. Říkali jsme si, že jsme se asi zbláznili, kdo to od nás koupí? Ale od začátku jsme se shodli, že v žádném případě nechceme jít do velkoobchodů a podbízet se cenou. Věděli jsme, jaká je naše hodnota.

Další rok jste to zopakovali stejně?

David: Druhý rok jsme vyrobili už 2400 lahví a říkali jsme si, že když nám to napoprvé tak šlo, tak se zkusíme vydat dál – do Prahy. Tu jsme ale neznali, ani ona nás, takže nás zpočátku všude odmítali s tím, že mají své zavedené značky. Navíc jsme tam přišli v létě, kdy se pije spíš víno. Ale pak si jedna firma objednala sto lahví a postupně nás začali lidé objevovat.

A takto pravidelně jste zvyšovali objem?

Adam: Třetí rok jsme jich vyrobili 4500 a letos cílíme na osm tisíc, ale ještě nevíme, jak to dopadne, jsme právě v procesu pálení.

Kdy přišel moment, že jste si řekli, že váš brand bude fungovat?

David: My jsme si věřili od začátku, ale potěšilo nás, když nás začaly odebírat mimořádné pražské podniky, které nás chtěly prostě jen pro tu kvalitu a ne proto, že bychom za nimi přišli s akcí 3+1 nebo podobnými nesmysly.

Kdo jsou dnes v Praze vaši nejvýznamnější zákazníci?

David: Restaurace ze sítě Ambiente, Bugsy’s bar, Hemingway bar, Café Imperial. Celkem jsme ale v Praze v 74 podnicích, což z celkového počtu pěti a půl tisíce restaurací a barů znamená, že pořád máme kam růst.

Důležité ale pro nás je, že si podniky, kam dodáváme, vybíráme sami.

Odkud berete ovoce na pálení?

Radek: Vlastní stromy už bohužel nemáme, sady i pole nám zabavili za komunismu a dnes je na nich sídliště, ale vyřešili jsme to tak, že jsme objevili řadu drobných i větších sadařů v okruhu do 50 kilometrů kolem, u nichž si vybíráme odrůdy, které umíme kombinovat tak, aby naše slivovice chutnala přesně tak, jak chceme.

Které druhy ovoce se u vás pálí?

Radek: Devadesát pět procent tvoří švestky, my sami se profilujeme jako značka slivovice. Samozřejmě umíme vyrobit hruškovici, meruňkovici, na co si vzpomenete. Ale to děláme jenom pro přátele.

Jste ve firmě tři. Jak máte rozdělené, kdo o co se stará?

Adam: Zpočátku to bylo tak, že pálil taťka a brácha a já se staral o administrativu, marketing. Jenže naše firma je na jednu stranu maličká, ale v povinnostech velká. Takže dneska se dá říct, že všichni děláme, co je právě potřeba.

Máte jako rodinná firma vyřešené předávání?

Radek: Poslední čtyři roky jsme si společně vyzkoušeli, jak budeme fungovat a co dělat.

Máte v rodině i další pokračovatele?

Adam: Jasně, já mám zatím jednoho syna, Matěje. Přál bych si, aby pokračoval, ale samozřejmě to nemůžu vědět. Můj brácha David má na děti ještě čas.

David: Zatím se nepouštím do žádných.

Pracují u vás i nějaké ženy?

Radek: Dělají nám svačiny (smích). Víte, ženy jsou skvělé, ale do výroby slivovice bych je netahal.

Co vás po čtyřech letech na podnikání baví a co vás štve?

David: Mě to celé pořád rozhodně baví, nepotřebuji volné víkendy. Co mě ale štve, je byrokracie. Kromě palírníků musíme být právníci, ekonomové, účetní.

Adam: Mě na našem byznysu nejvíc těší ta tradice. Jsme jedna rodina, jedno příjmení, které 97 let dělá stejné řemeslo.

Kam byste váš byznys chtěli posunout dál?

David: Už když jsme začínali, jasně jsme si spočítali, kolik jsme toho schopní zvládnout ve třech a kolik nám toho dovolí prostor. Náš strop jsme stanovili na 20 tisíc lahví, každou láhev bereme do ruky 14krát. Tam míříme, ale i když ho dosáhneme, pořád ještě budeme malovýrobci.

Jak vám ve vašem podnikání pomáhá banka?

Radek: Začátky byly hodně finančně náročné, museli jsme si vzít úvěr a ČSOB rozuměla našemu byznysu. Plánujeme další růst, takže budeme další bankovní služby využívat.

V čem je podle vás česká a moravská slivovice výjimečná ve světovém srovnání?

Adam: Pracoval jsem v zahraničí a líbilo se mi, jak většina národů má svůj alkohol, na který je pyšná. Dobře, my Češi máme pivo, možná víno, ale naše slivovice je přece taky nápoj s obrovskou tradicí a opravdu mimořádný. Tak proč ho nepovýšit na zážitek?

Co byste chtěli vzkázat do budoucna svým dalším nástupcům?

Radek: To je hodně jednoduché: Dělejte to poctivě.

Přidejte komentář

(*) povinné pole

Odeslat známému

Vaše jméno (vyžadováno)

Váš email (vyžadováno)

Odeslat na email (vyžadováno)

captcha

×