Index očekávání firem

Matraci si musíte vyzkoušet

Jan Velinský je podnikatelem staré školy. Nebere si servítky, nemaluje věci na růžovo, na fráze ho neužije. Svou firmu Purtex, tradičního výrobce matrací a nábytku, už 23 let drží pevně v rukou a ani v šestasedmdesáti na tom nehodlá nic měnit. „Vždyť Tomáš Baťa mladší to vydržel do devadesáti,“ vzkazuje.

Na čem Vy osobně rád spíte?
Mám vysokou kontinentální postel, která má tvrdší matraci. Osobně mám rád ležení měkčí, proto na ni používám vysoký přehoz tzv., top‑per, na kterém se příjemně propadnu. Navíc je velmi dobře prodyšný a má takřka nulovou trvalou deformaci, proto je odolný i proti proležení.

Ptám se proto, že vybrat matraci mi přijde složité. Tolik různých verzí, technologií, akčních nabídek. Jak se v tom správně zorientovat?
Těžko. Proto se snažíme vše vysvětlovat, jak na webu, tak zákazníkům v našich prodejnách, kterých dnes máme v Česku a na Slovensku 12. Navíc každému vyhovuje něco jiného. Nejdůležitější je matraci odzkoušet ležením. Zákazníkům necháváme prostor tak, aby si vyzkoušeli různé typy a na matraci si lehli na dostatečně dlouhou dobu. Sám nemám rád nákupy na dálku, zvlášť když si nemůžu zboží pořádně vyzkoušet.

Na co by si zákazník měl dát vyloženě pozor?
Velmi důležitý je výběr matrace s maximální prodyšností. Neprodyšný materiál vede k tomu, že se v noci potíte, spíte ve vlhku a teple, čímž se podporuje rychlé množení roztočů. Dále by zákazník neměl věřit, že je něco čistě z přírodních materiálů. I když zpracujete například vlnu nebo bavlnu, tak ji musíte vždy upravit chemicky. To už vám ale výrobce neřekne. Kupovat tedy „přírodní“, předražené matrace je zbytečné.

Platí, že tvrdá matrace je zdravější?
Neplatí, to se říkalo dříve a dnes vám to řada lékařů rozmluví. Matrace musí v první řadě kopírovat vaše tělo, být jeho přirozenou oporou.

Jaké jsou dnes poslední trendy v matracích?
Jednoznačným trendem jsou moderní prodyšné pěny. Mezi technologicky nejvyspělejší patří např. Xdura a Hybrid. Jejich největší výhodou jsou otevřené póry, takže výborně dýchají a také mají minimální trvalou deformaci. Jsou tak prakticky nezničitelné. U ostatních pěn, kterých je většina, se prodyšnost zvyšuje speciální technologickou úpravou, a to děrováním. To běžně používáme například i u polštářů. Naopak latexové matrace, které byly dříve velkým hitem, se dnes již téměř nevyrábí. Latex je ze zdravotního hlediska problematický. Obecně platí, že je vhodnější koupit matraci dražší. Čím kvalitnější materiály jsou použité, tím lépe. Lidé to naštěstí začínají chápat. Potvrzuje to také fakt, že průměrná cena prodané matrace už několik let znatelně roste.

Jak jste se dostal k výrobě matrací?
Podnikám od roku 1992. A na začátku šlo zejména o zpracování polyuretanových pěn, takzvaných molitanů. V té době lidé nekupovali nové sedačky, ale opravovali je. Až později jsme výrobu rozšířili o matrace, kterých dnes děláme asi sto tisíc ročně.

Firmu jste vybudoval úplně na zelené louce?
Za minulého režimu jsem pracoval pro Západoslovenské nábytkářské závody. Výhodou do začátku podnikání bylo, že jsem se znal se všemi dodavateli. I tak jsem začínal s jedním pick‑upem, sám jsem si vykládal vagony s bloky materiálu, sám jsem si je řezal. Od Řempa jsem pak koupil řezací automat a dal se dohromady s břeclavským Gumotexem. Naše spojení vydrželo do roku 2009, kdy se mi je podařilo vyplatit. Od osamostatnění se zvýšil obrat Purtexu o 60 procent. Aktuálně u nás pracuje cca 160 lidí. Našim klíčovým produktem jsou matrace, které vyrábíme v našich závodech v Česku. Dále vyrábíme pojený PUR, sedáky a polštáře pro výrobu sedacích souprav a také třeba psí pelíšky.

Jak vám v podnikání pomáhá banka?
S bankou řešíme zejména oblast financování. Jsem rád, když věci dobře fungují. S ČSOB spolupracuji již hodně let a jsem spokojený.

Jak se vám daří udržovat úspěšný rozvoj?
Samozřejmě je to díky ekonomickému růstu. Naše obchody dělají obrat asi 90 milionů korun ročně, e‑shop 1,5 milionu měsíčně. Zbytek prodáváme přes velkoobchod a internetovým obchodům, třeba i z Německa. Když nepřijde krize, a já věřím, že žádná nepřijde, porosteme dál. Když se daří našim zákazníkům, bude se dařit i nám.

Co vás osobně žene dopředu?
Je to prostá touha něco dělat. V mém věku už mi každý doporučuje, abych se na to vykašlal. Já si to ale nedovedu představit. Jsem nervózní, jen když si večer sednu k televizi a nemám co dělat. Představa, že se jen válím u moře, mi nahání hrůzu.

Přidejte komentář

(*) povinné pole

Odeslat známému

Vaše jméno (vyžadováno)

Váš email (vyžadováno)

Odeslat na email (vyžadováno)

captcha

×